logo songteksten.net

Parlement Frankrijk neemt 'sluierwet' aan...

Gestart door Natalie, 11 februari 2004, 13:38:50

Vorige topic - Volgende topic

Natalie

Persbericht, woensdag 11 februari 2004 Metro (blz. 5 rechtsboven aan)

De Franse Tweede Kamer heeft gisteren zoals verwacht in eerste lezing ingestemd met de omstreden "sluierwet". De wet verbiedt "het dragen van religieuze symbolen op openbare scholen", waaronder niet alleen hoofddoekjes, maar ook keppeltjes en kruizen worden gerekend.

Premier Raffarin heeft tijdens het drie weken durende debat over de wet verscheidende toezeggingen gedaan om een meerderheid van 577 parlementariërs in de Nationale Assemblee aan zijn kant te rijgen. Van de aanwezige 561 kamerleden stemde uiteindelijk 494 parlementariërs voor. Het aantal tegenstemmen beliep 39. de overigen onthielden zich van de stemming. Raffarin stemde er eerder mee in dat een school eerst probeert te bemiddelen en te overtuigen, voordat er maatregelen worden genomen tegen bijvoorbeeld meisjes die hun hoofddoek niet af willen doen. Het parlement krijgt bovendien de kans over een jaar de wet te evalueren. De senaat moet zich nu over het voorstel buigen. Daarna komt de wet, medio maart, terug in de Tweede Kamer voor een tweede en finale beoordeling. De nieuwe wet heeft in heel Frankrijk en daarbuiten verontwaardigende reacties opgeroepen.


Aangezien dit de laatste tijd een veel besproken onderwerp is, vroeg ik me toch af hoe de (Nederlandse) mensen hier in Nederland over de 'sluierwet' in Frankrijk denken. Moet Nederland ook zo iets aan nemen? Moeten er maatregelen getroffen worden? Vind je dat het complete onzin is? Spitt it out...
b]''¤(' x[¤ Natalie ¤]x ')¤''[/b]

Websmurf

ik vind het een beetje ver gaan als ik eerlijk ben..

iedereen is in principe vrij om te dragen wat hij wil, hoewel ik die kleding die vrouwen in afganistan dragen (die alles bedekken) ook weer wat ver vindt gaan..
Webmaster Songteksten.net -

Natalie

Op zich ben ik het er wel mee eens. Ik heb ook liever iemand tegen over me zitten waar van ik 'alles' zie. En niet moet raden. Maar zo wel, krijgen die mensen het zelfde respect als anderen.

Aan de andere kant, hebben we allemaal vrijheid van geloofsovertuiging. Voor sommigen hoort daar het dragen van hoofddoeken, kepeltjes en kettingkjes bij. En dan denk ik.... Wat nou vrijheid van geloofsovertuiging!?
b]''¤(' x[¤ Natalie ¤]x ')¤''[/b]

Legolas

Leider der Bananen
Forum Admin / Eindredactie

Natalie

b]''¤(' x[¤ Natalie ¤]x ')¤''[/b]

Legolas

nauw, het verhinderd het verstaan van de docent, wat "het leren" negatief beïnvloed en het is daarbij oneerlijk tegen over de petten-dragers...
Leider der Bananen
Forum Admin / Eindredactie

Natalie

Petten moeten (bij ons dan) sowiezo al af... :roll:
b]''¤(' x[¤ Natalie ¤]x ')¤''[/b]

Stripe

neej, ik vin da t goewd gaat!! Als een pet niet mag, waarom een hoofddoekkie wel? ze zeggen nou in France, jaa ik doet dit voor de lol, en petjes ook en die moete af, dikke bullshit
pRite (L)Loves(L) NAtaliE

Legolas

en die bullshit laten ze gewoon op straat liggen?
Leider der Bananen
Forum Admin / Eindredactie

Stripe

pRite (L)Loves(L) NAtaliE

Legolas

Leider der Bananen
Forum Admin / Eindredactie

Stripe

pRite (L)Loves(L) NAtaliE

Legolas

Leider der Bananen
Forum Admin / Eindredactie

Stripe

pRite (L)Loves(L) NAtaliE

Legolas

Leider der Bananen
Forum Admin / Eindredactie